تمجید ارتش عراق از آموزش‌های نظامی افسران عراقی در دوره‌های عالی نظامی در ایران سازمان ملل: خواستار خویشتنداری تل آویو-بیروت هستیم رهبر معظم انقلاب: انقلاب اسلامی دخالت در امور کشور را به مردم هدیه کرد | خداوند رئیس‌جمهور عزیز جدیدمان را توفیق بدهد اهداف عالی را محقق کند+ فیلم سخنگوی شورای نگهبان: ریاست جمهوری پزشکیان همزمان با تنفیذ آغاز خواهد شد وزیر کشور در مراسم تنفیذ ریاست جمهوری: دوره زمانی ۳۵ روزه انتخابات متاثر از فضای اندوه بار شهادت رئیس جمهور خدوم و همراهانش بود پزشکیان در مراسم تنفیذ: سپاسگزار رهبر معظم انقلاب و خاک پای ملت شریف ایران هستم | قول می‌دهم با تمام وجود به مردم خدمت کنم+ فیلم متن حکم تنفیذ مسعود پزشکیان به عنوان نهمین رئیس جمهور، جمهوری اسلامی ایران + فیلم به یاد شهید رئیسی؛ از تنفیذ تا شهادت مراسم تنفیذ و اعطای حکم رئیس جمهور منتخب توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی + عکس و فیلم اهدای «شرح نهج‌البلاغه» نوشته رهبرمعظم انقلاب به رئیس جمهور منتخب کار رسمی دولت چهاردهم؛ امروز پس از تنفیذ توسط رهبر انقلاب آغاز می‌شود حمله توپخانه‌ای رژیم صهیونیستی به مزارع شبعا (۷ مرداد ۱۴۰۳) کشته شدن یک نظامی اسرائیلی دیگر در نوار غزه واکنش‌ها به کشتار «مجدل شمس» توسط اسرائیل موشک ضدهوایی "اسرائیل"، علت حادثه مجدل شمس بوده است قالیباف: عزم مجلس شورای اسلامی برای حداکثر تعامل با دولت چهاردهم است حمله حزب‌الله به سامانه پهپادی اسرائیل + فیلم (۶ مرداد ۱۴۰۳) شمار کشته‌های حمله به مجدل شمس در جولان اشغالی سوریه به ۱۱ نفر رسید دفتر ناتو در اردن مرکز هماهنگی و پشتیبانی از امنیت اسرائیل است تجمع اعتراضی علیه تعطیلی مرکز اسلامی مسلمانان در فرانکفورت آلمان تظاهرات علیه نتانیاهو در تل‌آویو ادامه دارد + فیلم (۶ مرداد ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

نگرانی کاخ‌سفید از نفوذ چین در غرب آسیا و آفریقا

  • کد خبر: ۹۳۸۷۲
  • ۰۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۵
نگرانی کاخ‌سفید از نفوذ چین در غرب آسیا و آفریقا
چین به‌دنبال تأسیس پایگاه‌های نظامی جدید در خاورمیانه و آفریقاست و قصد دارد با گسترش جهانی پایگاه‌های نظامی خود، با نفوذ نظامی ایالات متحده آمریکا مقابله کند. موضوعی که باعث نگرانی آمریکا شده است.

به گزارش شهرآرانیوز؛ به گزارش روزنامه «وال‌استریت‌ژورنال»، چین در‌نظر دارد که یک پایگاه نظامی در گینه استوایی در آفریقا تأسیس کند. گینه استوایی مانند آمریکا به اقیانوس اطلس مشرف است و به همین‌دلیل آمریکا از احداث پایگاه نظامی چین در گینه استوایی به‌شدت نگران است. به گفته یک مقام ارشد در دولت آمریکا، دولت بایدن به گینه استوایی هشدار داده است که: «فعالیت‌های بالقوه چین به لحاظ امنیتی نگران‌کننده است.»

جان کربی، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا، در کنفرانس مطبوعاتی که اوایل ماه دسامبر برگزار شد، با اشاره‌به اینکه چین در پس‌زمینه قدرت نظامی، اقدامات وحشتناکی علیه کشور‌های آفریقایی انجام می‌دهد، از تحرکات نظامی چین در آفریقا ابراز نگرانی کرد. چین پیش از گینه استوایی، اولین پایگاه نظامی خود در خارج از کشور را در جیبوتی واقع‌در شرق آفریقا در سال‌۲۰۱۷ تأسیس کرد. جیبوتی یک نقطه استراتژیک رو به تنگه باب‌المندب است که اقیانوس هند و دریای سرخ را به هم متصل می‌کند. چین اوایل سال‌۲۰۲۱ نیز اعلام کرد که تأسیسات پذیرش ناو هواپیمابر را در یک پایگاه نظامی در جیبوتی تکمیل کرده است. گفته می‌شود این پایگاه نظامی در نزدیکی پایگاه نظامی آمریکا واقع است و خلبان‌های نظامی آمریکا درمعرض تابش لیزر ارتش چین قرار دارند.

قرارداد موشکی چین و عربستان

از سوی دیگر، آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا به این ارزیابی رسیده‌اند که عربستان سعودی با کمک چین، فعالانه در‌حال تولید موشک‌های بالستیک است. زاخاری کوهن، تحلیلگر مسائل نظامی، در گزارش ۲۳‌دسامبر در «سی‌ان‌ان» نوشت: سه منبع آگاه در این زمینه گفته‌اند که عربستان در گذشته، خریدار موشک‌های بالستیک از چین بود، اما تا‌کنون به عنوان کشوری که خود سازنده این نوع موشک‌ها باشد، شناخته نشده بود؛ به عبارت دیگر، از توان ساخت موشک‌های بومی برخوردار نبود.

تصاویر ماهواره‌ای نهاد‌های اطلاعاتی آمریکا که سی ان‌ان به آن‌ها دست یافته است، نشان می‌دهد که عربستان دست‌کم در یک پایگاه، در‌حال تولید موشک‌های بالستیک است. دو منبع مطلع تأیید کردند که در ماه‌های گذشته اطلاعات طبقه بندی‌شده‌ای در‌اختیار برخی نهاد‌های اطلاعاتی آمریکا و همچنین شورای امنیت ملی کاخ سفید قرار گرفته بود که بر‌اساس آن، عربستان، فناوری موشک‌های بالستیک را از چین دریافت کرده است.

پس از انتشار این گزارش‌ها نیز سخنگوی وزارت خارجه چین گفت که این کشور و عربستان «شریک راهبردی همه جانبه» هستند و ازجمله با هم مراوده نظامی دارند. عبدالمحسن راضی، نویسنده و پژوهشگر مسائل سیاسی، در گفتگو با «الخلیج‌آنلاین»، درباره همکاری اخیر نظامی پکن و ریاض گفت: توجه عربستان به چین، پس از درک این موضوع توسط ریاض بود که رابطه مستحکمش با واشینگتن در‌حال سست‌شدن است و این سستی از کاهش واردات نفت خام عربستان از‌سوی آمریکا آغاز شد. در‌مقابل، چین به‌عنوان دومین اقتصاد در جهان، بزرگ‌ترین صادرکننده به عربستان است و میزان سرمایه‌گذاری‌های چینی در عربستان طی ۱۵‌سال به ۴۰میلیارد دلار رسید و همین موضوع نشان‌دهنده اهمیت روابط بین دو کشور است.

نگرانی آمریکا از تشدید تحرکات نظامی چین

آژانس اطلاعاتی آمریکا از حول‌و‌حوش سال‌۲۰۱۹ تحرکات چین در احداث پایگاه‌های نظامی در کشور‌های مختلف را زیر‌نظر دارد. اما حال با تشدید تحرکات نظامی چین در‌راستای احداث پایگاه‌های نظامی در خاورمیانه و آفریقا، دولت جو بایدن به‌شدت نگران تحرکات نظامی اخیر چین است. پنتاگون در گزارش سالانه خود درباره قدرت نظامی چین که در ماه نوامبر منتشر شد، اعلام کرد که چین در نظر دارد علاوه بر کشور‌های آسیایی در کشور‌هایی مانند کنیا، تانزانیا، آنگولا و سیشل هم پایگاه نظامی احداث کند.

پنتاگون در این گزارش ادعا کرد چین در آینده می‌تواند در عملیات نظامی آمریکا در سراسر جهان مداخله کند. آمریکا و چین بر سر تنگه تایوان و دریای چین جنوبی به‌شدت اختلاف نظر دارند، ولی با‌این‌حال این رقابت ممکن است در آینده در خارج از منطقه آسیا اقیانوسیه تشدید شود؛ بنابراین آمریکا هرقدر به منطقه اقیانوس آرام و اقیانوس هند اهمیت دهد، نفوذ این کشور در منطقه خاورمیانه و آفریقا کم‌رنگ‌تر خواهد شد و چین می‌تواند از این فرصت بیشتر استفاده کند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->